Jumaat, 22 April 2011

Pemergian (21/4/2011) dan Kehadiran 23-24/4/2011)

Petang semalam aku dapat called dari Bangah aku..Paklong Aziz meninggal. Dengar suara dia sebak je. Bro aku memang rapat dengan pak-pak sedara dia nih. Paklong Aziz ni ialah abang kepada ayah aku tapi lain ayah. Wan den (Wan Mayang aka Mariam) kawen ghamai. Dengar2 nye atuk den (Atuk Ujang) pun kawen ghamai. Sebab tuh la cucu cicit dia semua pakat kawen lambat. Jangan pikir lain lak. Zaman dulu bukan susah nak kawen. Cakap je " den nak nekah dengan ekau" torouigh (terus) yo la nekah. Sebab tuh ayah den ramai adek beradek tiri eh. Satu mak satu bapak sorang yo adik eh..Induk.

Tapi aku rasa terkilan skit sebab aku tak dapat tengok arwah kali terakhir. Aku dapat berita petang 21/4/2011 tapi hanya petang 22/4/2011 aku sampai Jelebu. Bukan aku sengaja tapi Kak Lang aku yang macam-macam hal. Menunggu Kak Gal (my niece) balik dari sekolah tapi disebabkan hari Jumaat maka dapat kami gerak awal *aku escaped awai2 lagi..ampun bos. Kebetulan hari sabtu esoknya (23/4/2011) kazen aku Bangah Fizi pulak nekah.Agak ketara la kebizian kami sefamili. Patutnya malam tuh ada kenduri doa selamat untuk Bangah Fizi kat Semban. Dah la siang tuh bizi kat umah aku sebab Mak Usu (mak pada Bangah Fizi..auntie Den) masak kat umah untuk kenduri kek Semban tuh..huh aku rasa macam belit-belit je ayat aku ni..tak paham? ade aku kesah??.

Untuk adil, mak aku bagi-bagikan kami sefamili..mak g kenduri kek Semban (sedara mara dia kan) dan aku, Kak Lang akan bawak ayah ke kenduri arwah Pak Long (abang ayah kan...). Abih kenduri 2200hrs..perghh giler penat! Esok pagi-pagi nak kene bangun awal lagi sebab nak join konvoi perantin kat Petronas Sg. Besi KL dalam kui 10...giler aku driving non stop dari Jumaat lagi. Tapi sedih skit sebab hb aku tak dapat join g KL sebab bizi dengan keje. Ok aku tak marah sebab macam laki aku cakap ' tak keje takde duit'. Kang sapa nak bayar duit taska anak2?duit blanje ibu?ok..ok..back on track

aku sambung ler..lotih den menaip

Tiada ulasan: