Isnin, 11 April 2011

Day 6 & 7

9-10/4/2011

Hb aku telah menganjurkan kenduri kecik-kecik. Memulanya aku hengat betul2 ler kocik-kocik ghupo eh besar sebab tumbang lembu sekor. Dulu dia kata anak lombu alih2 pada hari kejadian ialah seekor mak lembu.Pueh nak ngabehkan lauk. Daging bt masak kicap ngan sop. Penuh satu kawah. Berebut-rebut daging dalam kawah tuh nka kuar..muahahaha.Oleh kerana hari tuh ada kejadian lain maka aku pun terpaksa la langgar diet aku. Bf mmg x sempat. Menu untuk kenduri tu ialah DAging MasSak Kichap, GUlai Ayam Omak DEn (sinonim dengan gulai lemak cili api) dan Sup DagiNG.

Untuk berkongsi rasa bangga dan hampeh pada diri aku, chef untuk DAging MasSak Kichap dan Sup DagiNG ialah laki aku sendiri *tepuk tepuk tepuk . AKu? bini nye yang terchenta ni bertugas sebagai pembantu dapur sahaja. Itu pun ketua dapur disandang oleh kakak epar aka SIL ku terchenta KAK Ngah KurSiAh.

Kronologi kejadian pagi tuh bermula dengan kehadiran SIL aku. Sementara dia tunggu ketua chef balik dari balik ambek daging, aku selesaikan dulu keje rutin 'membaikpulih' umah anak-anak. Selesai keje rutin tuh, buka tv untuk lalaikan askar-askar terchenta dan aku terus begerak bertugas sebagai pembantu dapur. Naik lenguh tangan aku memotong segala jenis mak nenek bawang. Setiap jenis 3 kg, ado 3 jenis * korang tau bwang jenis lain selain yang 3 tuh?? bawang yang harus dikejekan sebelum chef stat masak. Itu pun dah dekat kui 11 tghari. Korang penah dengar orang kenduri dengan tumbang lembu sekor chefnay stat masak lauk tghari rembang n kejadian lak bermula kui 1230?x penah kan? Mesti gelabah kan kalau korang yang terlibat. Haa...ni lah yang terjadi dalam kenduri kami. KUi 1130 tgahri omak den sampai dari Jolobu. Ni chef diimpot khas untuk masak gulai lomak ayam cili padi. Upah?Kira harga anak beranak je..hehehe


Tapi Alhamdulillah segalanya berjalan lancar. Segala lauk siap dimasak kui 1230 & terus dihantar ke tempat kejadian. Sempat lagi kami buat kenduri doa selamat kecilan untuk arwah ayah mertua dan adik Ta sekeluarga.Trimas untuk famili aku yang sudi datang memeriahkan suasana. Untuk mak, abang joi, kekel, kak ngah ngan kakak. Trimas le diataas bantuan anda semua kalau takde le semua umat ni terkangkang jugek la aku ngan laki aku ari tuh.
Pic? dapat sekeping je..itupun sebab lauk tuh dimasak di belakang umah aku. Gulai ayam masak lomak cili api omak den..enjoy..dan diet aku pun jahanam ari tuh..bagus kan?


Tiada ulasan: