Rabu, 15 Jun 2011

Sejarah 69

Lepas ni aku rasa aku nka buat 1 segmen sejarah berkait dengan keselamatan negara. Untuk permulaan ni aku paparkan sejarah penubuhan VAT69. Very Able Trooper yang ditubuhkan pada tahun 1969. Ni skit info yang aku dapat.....kredit tuk incik google

69 Komando

69 Komando telah dilatih khusus oleh pasukan United Kingdom Special Air Service Regiment pada tahun 1969 untuk membanteras sebarang kegiatan insurgensi oleh Parti Komunis Malaya.Nama 69 Komando ini diambil bersempena tahun 1969 ditubuhkan sebagai unit tempur khas untuk menghapuskan sebarang bentuk teknik pertempuran dan taktik gerila oleh pengganas komunis.
Penubuhan ini bermula apabila Menteri Pembangunan dan Keselamatan Dalam Negeri, Allahyarham Tun Dr Ismail mengemukakan cadangan untuk menubuhkan satu pasukan elit untuk menentang sebarang bentuk ancaman insurgensi komunis pada tahun 1969. Pada Oktober 1969, lebih kurang 60 daripada 1600 pegawai dan anggota Pasukan Polis Hutan (sekarang Pasukan Gerakan Am, PGA)telah dipilih dalam sesi latihan 69 Komando dan akan menjalani latihan asas komando.
Sepasukan jurulatih dari United Kingdom Special Air Service Regiment telah dihantar ke Fort Kemar Grik, Perak untuk melatih platun percubaan 69 komando. Diakhir latihan ini, hanya 30 orang sahaja yang berjaya dan merupakan trup nukleus pertama 69 Komando. Pada tahun 1970an, unit ini memulakan operasi komandonya dan telah dihantar untuk menghapuskan pengganas komunis dalam hutan.Keputusannya, ramai diantara pengganas komunis telah dibunuh, dicederakan dan lain-lain berjaya ditangkap serta jumlah senjata dan kelengkapan komunis berjaya dirampas.
Pada tahun 1977, skuadron 69 komando telah pertingkatkan kepada 3 pasukan dan telah dilatih oleh New Zealand Special Air Service serta mengadakan kursus khas untuk melatih para jurulatih 69 komando yang terdiri daripada anak tempatan Malaysia sendiri. Program ini berjaya pada tahun 1980 dan unit ini mempunyai sebarang kelengkapan sendiri dan keperluan logistiknya sendiri.

Lambang /maksud yang tersirat VAT 69 /PGK Bravo

Motto - Warisan Darah Perwira
Hitam - Simbolik kepada penugasan 69 Komando dalam operasi-operasi yang mempunyai kerahsiaan yang tinggi.
Merah - melambangkan keberanian bagi perwira-perwira 69 Komando.
Kuning - melambangkan ketaatsetiaan kepada Raja dan Negara
Lembing /Tombak - Senjata tradisi yang digunakan oleh pahlawan -pahlawan dan pendekar-pendekar Melayu.
2 Bilah Kerambit -merujuk kepada angka 69, melambangkan membunuh musuh secara senyap *i loike

Latihan '
Latihan asas terdiri dari 3 fasa

Fasa Pertama - setiap pelatih akan diberi latihan khusus dalam teknik rondaan khas.

Fasa Kedua - Setiap pelatih akan diberi latihan dan teknik seperti penyusupan khas, komunikasi, perubatan perang dan penggunaan bahan letupan. Para pelatih diajar memasang jerangkap samar, mematikan bahan letupan dan pelbagai teknik pertempuran.

Fasa Ketiga - latihan yang terakhir, para pelatih akan diuji dengan pelbagai aspek berkaitan teknik-teknik yang telah dipelajari. Diakhir latihan, perhatian khusus akan diberi kepada pelatih-pelatih untuk menentukan siapa diantara yang mempunyai potensi sebagai anggota unit ini.

Payung Terjun
Pasukan payung terjun 69 Komando bermula pada 1978 dimana 65 pegawai dan anggota dihantar ke Hua Hin, Thailand untuk dilatih oleh tenaga pengajar dari Pusat Latihan Payung Terjun Pasukan Polis Sempadan Polis Diraja Thailand. Latihan asas payung terjun dijalankan selama sebulan dimana setiap pelatih dikehendaki melakukan terjun statik. Setiap peserta hendaklah melakukan 10 kali penerjunan termasuk sekali di permukaan air. Setelah mendapatkan sayap penerjunan, semua pelatih akan dilatih dengan penerjunan bebas atau kursus lanjutan (HALO / HAHO).
Cawangan Latihan Payung Terjun (PARA) 69 Komando bertanggungjwp utk mempertingkatkan latihan payung terjun dari asas hingga ke peringkat lanjutan, termasuk rappelling & abseiling dari helikopter. Secara fakta, 69 Komando juga turut melatih kemampuan mereka sendiri.

Tempur Jarak Dekat (CQB) dan Menyelamat Tebusan
Latihan tempur jarak dekat dijalankan oleh jurulatih 69 Komando sendiri. Kursus ini khaskan untuk taktik dan teknik operasi anti -pengganas. Antaranya adalah menyelamat tebusan diadalam bangunan, pesawat dan keretapi.

Selam Tempur /Combat Diving
Keanggotaan lain yang diserapkan adalah selam tempur. Latihan selama sebulan dilanjutkan dengan kursus 'Dive Master' dengan kemampuan menyelam sedalam 150 kaki (50 meter). Derang ni boleh terjun laut dari helikopter doo!! Umumnya mamat 69 Komando ni bisa melanjutkan kursus sampai peringkat Master untuk pertempuran gerila /hutan, FIBUA/OBUA/MOUT, penembak tepat, mencari dan menyelamat, payung terjun, tempur jarak dekat, tempur tanpa senjata *i wish i can do this, komunikasi, selam tempur, perubatan, kawalan rapat dan juga serbuan kapal.
Anggota 69 KOmando ni dimestikan buat semua latihan untuk memastikan mereka ni mempunyai lebih dari 1 kemahiran. Setiap tahun juga ada anggota 69 komando ni yang akan dihantar berkursus ke luar negara untuk memantapkan lagi.

Kelengkapan.
Pasukan 69 Komando dilengkap dengan peralatan khas seperti pasukan khas SAS, SWAT dan SEAL *whoooo

Kelengkapan

Alat Pandang Malam (Night Vision Goggle, NVG)
Pejera Laser
Pejera EO Tech
Ves Kalis Peluru

Misi dan Operasi

1969 - 69 Komando memulakan operasi pertamanya di hutan dan berjaya menumpaskan sebilangan besar komunis dan merampas semua senjata dan kelengkapan komunis.
*memula ingat operasi yang dalam cite VAT 69 Very Able Trooper dalam History Channel tu yang pertama tapi riki-riki dalam net jumpa blog ni..

Sebenarnya kejayaan pertama adalah di Kalimantan Utara pada bln Nov 1971, dimana team vat69 seramai 2 ptl di ketuai oleh Allahyarham ASP Mohd Zabri bergabung dgn tentera Siliwangi, Indonesia telah berjaya membunuh dan menawan kemah musuh yg terbesar di kwsn tsbt..dan seterusnya pada bulan Jan 1972, arwah Zabri bersama 2 anggota sahaja dari vat69 sekali lagi bersama SB ke Kalimantan, bergabung dgn RPKAD (Regemen Para Komando Angkatan Darat, skrg Kopassus)menjejak dan menjumpai armdump yg terbesar di Kalimantan. Pada keseluruhannya operasi di Kalimantan lah merupakan kejayaan pertama pasukan vat69, tapi tidak digembar gemburkan... Ops Sukat sebenarnya dlm tahun 1972, bukannya tahun 1975, merupakan kejayaan yg kedua tapi yg pertama di Semenanjung.Pada tahun 1975 adalah peristiwa sg. kenerong spt yg tersiar didlm dokumentari vat69 0very able troopers diHistory ch 555 astro.
* kredit untuk dia ni

Berikutan insiden kegiatan lanun yang mengganas di kawasan pekan di Sabah, pasukan 69 Komando telah dihantar beroperasi untuk menumpas aktiviti lanun di Sabah dan hasilnya, kegiatan lanun berjaya dihapuskan.

Seorang militan MNLF Filipina bernama Rizal Aleh berjaya melarikan diri ke Sabah bersama bapanya dan memulakan kegiatan jenayah dengan taktik lanun. Apabila 69 KOmando yang diketuai DSP Mohd Noor b. Razak dihantar sekali lagi ke Sabah dalam Operasi yang digelas OPS Rambo II, Rizal, bapanya dan rakan-rakanya berjaya diberkas dan dihadapkan ke mahkamah semenanjung atas jenayah yang dilakukan. Tapi Rizal dan bapanya diserahkan kepada kerajaan Filipina memandangkan kedua-duanya amat dikehendaki oleh pihak berkuasa di negara tersebut.

Ada lagi operasi yang ada VAT 69 macam salah 1 yang maseh segar diingatan kita ialah kesah Al Maunah di Bukit Jenalik...nanti la aku cari infonya

Antara wira komando dalam VAT 69

Wira Komando 69, DSP G/9045 Mohd Noor bin Razak (bersara)
Wira Komando 69, ASP G/10958 Abdul Razak bin Mohd Yusoff
Wira Komando 69, ASP I/3427 Mohd Zabri bin Abdul Hamid (meninggal dunia pada 3 September 1975)


Serba sedikit sejarah berkaitan pasukan komando elit dalam PDRM selain Pasukan Gerak Khas.
Kalau ada reader *ade ke yang maseh atau telah bersara dari pasukan VAT 69 ni kalau ada info sejarah terutama pasai operasi VAT 69 ni sila la tinggalkan jejak untuk aku ye...tq

Tiada ulasan: